Wat is het leuke van werken als loopbaanadviseur? Het vak heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt. 25 jaar geleden ‘deden we maar wat’, de belangrijkste onderdelen van een traject waren een persoonlijkheidstest en (vaak) een heleboel gesprekken. Als het doel van een klant was om uit te vinden welk werk nog meer bij hem of haar paste, dan hoopten we dat ergens in het traject ‘het licht aanging’ en de klant wist wat het moest gaan worden. Solliciteren betekende zoeken naar vacatures in kranten en Intermediair (toen nog op papier), een goede brief schrijven en een CV op orde maken.
In de loop der jaren kwamen er veel meer wegen naar een baan bij, zoals LinkedIn, vacaturesites en gericht netwerken. Beroepen verdwenen (zoals typiste) er kwamen nieuwe (zoals gameproducer). Er kwamen meer persoonlijkheidstest en we werden beter in arbeidsmarktgericht begeleiden. De trajecten werden korter en meer modulair.
Wat altijd blijft zijn de persoonlijke gesprekken (al zijn het er maar een paar), ook al worden delen van het loopbaanonderzoek door online varianten overgenomen. Dat laatste is heel fijn, want het geeft de mogelijkheid meer mensen te begeleiden en mensen sneller perspectief op een nieuwe toekomst te geven. Maar persoonlijke gesprekken, zijn voor veel loopbaanadviseurs de krenten in de pap. De inspiratie over en weer, het meeleven met tegenvallers en het vieren van successen, dat is wat ons werk zinvol maakt. Het is zó mooi om een stukje mee te lopen met mensen tijdens hun zoektocht naar ander werk. Je kennis inzetten en meepuzzelen, nieuwe manieren van begeleiden uitvinden om van nog meer toegevoegde waarde te zijn.
Persoonlijk vind ik het meedenken over de beste match tussen de kennis en vaardigheden van de klant en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt het allerleukst. Het moment dat iemand een nieuw perspectief vindt en daar stappen in gaat zetten.
Er zijn al veel trajecten die volledig digitaal verlopen en dat zal alleen maar meer worden. Prima voor wie daar goed mee geholpen is, maar er zullen de komende járen nog mensen genoeg zijn voor wie een paar digitale tests en adviezen niet genoeg zijn. Menselijke aandacht en creativiteit zal nodig blijven om de ‘niet zo standaard vragen’ te helpen beantwoorden. En daar wordt loopbaanadvies alleen maar leuker van!
Comments