Het (on)gemak van AI als recruiter
- De redactie

- 4 dagen geleden
- 2 minuten om te lezen

Ik werk inmiddels ruim twintig jaar als recruiter. In mijn tijd als bureaurecruiter kan ik me nog goed herinneren dat we een cv van een kandidaat handmatig in Word moesten opmaken. Later kwamen er betere recruitmentsystemen, waarin je nog steeds alles zelf moest invullen, maar waar je met één klik wel een mooi opgemaakt cv kreeg. Alleen nog even het logo van je organisatie toevoegen en je was klaar.
Nu werk ik alweer bijna tien jaar als adviseur recruitment in het hoger onderwijs. Eerlijk gezegd moest ik wennen toen ik hier begon. Het voelde alsof ik tien jaar terug in de tijd stapte. We werkten tot voor kort met een verouderd systeem dat eigenlijk niet eens een écht recruitmentsysteem was.
Gelukkig gebruiken we sinds anderhalf jaar een Applicant Tracking System (ATS) Ubeeo, en wát een verschil. Dankzij AI-technologie matcht Ubeeo automatisch de best passende kandidaten. Dat scheelt enorm veel tijd.
Toch zit er een kanttekening aan: je moet altijd blijven controleren of het klopt. Dat is sowieso een terugkerend thema bij AI. Je kunt een vraag stellen aan een tool zoals ChatGPT of Gemini, maar geeft het ook daadwerkelijk het antwoord dat je nodig hebt?
In gesprekken met hiring managers merk ik regelmatig wat ongemak wanneer ik vertel dat ik bepaalde stukken van een vacaturetekst heb herschreven met behulp van AI. Om de tekst wat vlotter, wervender en inclusiever te maken. Dan krijg ik vaak de vraag: “Maar klopt de tekst dan nog wel?” En dan leg ik uit dat ik altijd de oorspronkelijke versie ernaast houd om te voorkomen dat AI te veel afwijkt. Want dat gebeurt nog weleens: woorden die niet passen, zinnen die worden toegevoegd die ik niet heb gevraagd, het hoort er allemaal bij. Ik weet inmiddels dat ik dan mijn prompt moet aanscherpen.
Maar als ik naar mezelf kijk in de functie van recruiter, vind ik het echt een zegen. Ik kan veel tijd besparen door AI te gebruiken voor vacatureteksten, en vooral in tijden van krimp in het hoger onderwijs, waardoor er minder personeel is, is dit efficiënt.
In mijn onderwijsinstelling merk ik dat collega’s AI soms nog spannend vinden. De kennis is niet overal even groot. Een aantal collega’s en docenten zijn natuurlijk wel al veel verder op dat gebied. Gelukkig komen er steeds meer trainingen vanuit onze Centre of Teaching & Learning (CTL) voor docenten, maar voor ondersteunend personeel, zoals recruiters, zijn er nog weinig concrete spelregels.
We praten er wel over, maar het blijft vaak bij praten. Natuurlijk weet ik dat ik voorzichtig moet omgaan met persoonsgegevens zoals cv’s. Maar als het gaat om vacatureteksten opstellen, werkt AI inmiddels wel een stuk sneller en geeft het me de ruimte om de kwaliteit te verbeteren.
Hoe dan ook: laten we vooral blijven leren, proberen en ontdekken hoe AI het werk slimmer kan maken. Uiteindelijk blijft recruitment mensenwerk. AI blijft hierin een hulpmiddel en mijn vakkennis vervangt het niet. En ..... AI helpt ook bij het schrijven van een blog. 😉
Bronnen
Auteur: Pamela Schmitt-Leidsman, recruiter bij de Haagse Hogeschool en student aan dé Loopbaanopleiding








Opmerkingen