![](https://static.wixstatic.com/media/5988d6_dce178209011488daac3d5020be719b8~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_735,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/5988d6_dce178209011488daac3d5020be719b8~mv2.jpg)
Ik ben in 2022 20 jaar actief als loopbaanadviseur, een goed moment voor een cadeau aan mijzelf vond ik. En dat werd een nogal lang cadeau, namelijk het volgen van Dé Loopbaanopleiding waar ik zo’n 10 maanden van kan genieten.
De vrijdag is nu de dag waarop ik absorbeer, reflecteer, discussieer en mag oefenen. Na een werkweek van gesprekken voeren, regie houden en regelen, kan ik op vrijdag heerlijk loslaten.
Ik wilde nieuwe technieken leren, actuele kennis opdoen, mijn blinde vlekken onderzoeken en ook heel graag nieuwe mensen ontmoeten na de, op dat vlak, saaie corona-periode. Nu ik ongeveer halverwege de opleiding ben, heb ik de tussenbalans opgemaakt. Wat heeft het mij opgeleverd en wat doe ik ermee?
Tussenbalans
Allereerst is het zeer waardevol om geïnspireerd te worden door echte professionals in het vakgebied als Elske en Heidi en de vele deskundige gastdocenten zoals bijvoorbeeld Jouke en Gerda. Last but not least zijn daar mijn medestudenten die zorgen voor lol en lering en mij laten scherpslijpen op mijn eigen aanpak. Iedere student brengt zijn eigen expertise mee, het is een mooie mix van mensen uit het loopbaanvak en uit totaal andere branches.
Ik heb veel nieuws geleerd zoals technieken in gespreksvoering en mijn kennis over vele onderwerpen is geactualiseerd: beroepenkennis, arbeidsrecht, testen, diversiteit op de werkvloer. Het leuke vind ik dat de opleiding in de breedte al deze (en meer) onderwerpen behandelt. Verdieping zit hem in de casussen tijdens de opleidingsdagen en in de aangereikte literatuur of goede podcasts op ons vakgebied.
De voorbereidende (lees)opdrachten op een module, triggeren mij steeds op een nieuw onderwerp. Want wat is eigenlijk mijn visie op werk en wat weet ik in feite van de zin en onzin van testen? De toetsen die ik maak, zorgen voor reflectie en verankering van het geleerde.
Maar natuurlijk, een tussenbalans heeft twee kanten. Want eerlijk is eerlijk, het is soms een uitdaging om, naast mijn werk, tijd te maken voor de boeken, de opdrachten en het overige leeswerk. Maar, zeggen de docenten dan monter: het is wel een post-hbo opleiding hè …..
Wat doe ik er dan mee in de praktijk?
Om er één voorbeeld uit te lichten: de gesprekstechniek “open-uit” waarbij we geleerd hebben om mensen van buiten naar hun probleem of vraagstuk te laten kijken, is voor mij een heel fijn, nieuw handvat. Het zorgt ervoor dat ik mensen laat bewegen naar een oplossing toe in plaats van dieper op het probleem in te gaan waar ze mee worstelen. Deze module kregen wij in januari voorgeschoteld en heb ik meteen toegepast in mijn coachgesprekken. Verrassend hoe deze ogenschijnlijk simpele techniek zorgt voor een gevoel van regie bij de kandidaten. Ik kan er altijd van genieten als ik zie hoe mensen zelfvertrouwen opbouwen en dat deze techniek daarbij werkt heb ik al kunnen ervaren. Daar word ik nou blij van!
Korte samenvatting: professioneel, plezier, pittig, passie en positief. Op naar het 2e deel !
Annemarie Kok, student van dé Loopbaanopleiding
Komentáře